🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

💠 بسم رب فاطمة 💠
****************
نشر آثار حضرت علامه ذوالفنون
آیت الحق
شیخ عبد الحمید مروجی سبزواری
شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی رحمة الله علیه
_____________________
به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را
وصال مجلس دریادلان میسر نیست
مگر به باره ی خون طی کنیم فاصله را
______________________
در حال حاضر این وبلاگ با هیچ کانالی در پیام رسانها در ارتباط نمی باشد.

طبقه بندی موضوعی

عبادت امام زمان

شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۵۴ ب.ظ

هوالهادی

عبادت امام زمان

... نکته ای در مورد بحث دیشب که بعضی از دوستان اشکال داشتند ، در مورد اینکه عرض کردم عبادت های ما به سوی انسان کامل واقع میشود که انسان کامل در زمان ما وجود مقدّس امام زمان(ع) هستند .
اینطور نیست که ما وقتی به نماز می ایستیم ، قصد کنیم که دو رکعت نماز صبح میخوانم به جهت نزدیک شدن به امام زمان ، هیچگاه ایشان را قصد نمیکنیم ، ایشان را نیّت نمیکنیم ، خدا را نیّت میکنیم ، اگر کسی بخواهد غیر خدا را در عبادتهایش نیّت بکند ، عبادتهایش باطل است ، این شرک است ، فقط باید خدا را نیّت بکنیم .
این که نیتمان خدا هست یک مطلب است ، امّا عبادت ما که میخواهد به خدا برسد یک مطلب دیگری است .
فرض بفرمائید که ( معمولاً در روستاها آب را در یک استخر جمع میکنند و بعد رها میکنند که به زمین های زراعتی برود ) اگر این آبی که در استخر جمع شده است، از او بپرسید که تو میخواهی به کجا بروی ؟ هدفت کجا است ؟ میگوئید : هدف من رسیدن به زمین زراعتی است ، امّا آیا این آب از این استخر بدون واسطه آن جوی میتواند به زمین برسد ؟ درست است که نیّتش این است که میخواهد برود و به زمین برسد ، میگوید هدف من رسیدن به زمین کشاورزی و سیراب کردن گندم ها است ، امّا وقتی که میخواهد از استخر راه بیفتد ، باید یک مسیری را طی بکند ، جوی آب را طی بکند تا به زمین برسد .


ما وقتی میخواهیم خداوند را عبادت بکنیم ، نیّت ما رسیدن به خداست ، امّا آیا ما مستقیماً و بدون واسطه میتوانیم عبادتمان را به خداوند وصل بکنیم ؟ خیر ، بین ما و خداوند حجاب های فراوانی است ، نمیشود، امکان ندارد .
بنابراین آن مسیری که عبادت ما باید طی بکند و به خدا برسد انسان کامل هست که در زمان ما امام زمان(ع) هستند .
در هر زمانی یک انسان کامل وجود دارد که عبادات انسان ها در آن زمان از مسیر او به خداوند میرسد ، در واقع درست است که خداوند را قصد میکنیم ، اما چیزی که هست به طور تکوینی و طبیعی این عبادت به سوی امام زمان میرود و از طریق امام زمان به خداوند میرسد .
آن حدیثی که دیشب از امام صادق(ع) نقل کردم که فرمودند :
بعبادتنا عبد الله ، لولا نحن ما عبد الله
به عبادت ما است که خداوند عبادت میشود و اگر ما نباشیم خداوند عبادت نمیشود .
یعنی ماها نمی توانیم خداوند را عبادت بکنیم ، بین ما خداوند حجاب ها هست . بنابراین به قصد خدا به نیت تقرب به خداوند عبادت میکنیم ، اما این نماز از مسیر امام زمام(ع) عبور میکند تا به خداوند برسد .
مثلاً مثل این است که خدای ما امام زمان است ، از طریق ایشان میتوانیم . حتی اگر دعا میکنیم و میگوئیم که خدایا مریض ما را شفا بده ، خدایا حاجت ما را برآورده بکن ، در واقع این دعاها متوجه امام زمان میشود و از طریق ایشان به خداوند میرسد . ما اصلاً نمی توانیم با خداوند اتصال مستقیم پیدا بکنیم ، امکان ندارد ، خیلی حجاب ها بین ما و خداوند است .
هر موجودی که در این عالم عبادت میکند ،
سوره اسراء آیه ۴۴
إنْ مِنْ شَی ء إِلاَ یُسَبحُ بِحَمده
هر موجودی خدا را تسبیح میکند ، جمادات ، نباتات ، حیوانات ، انسان ها همه دارند خداوند را عبادت میکنند ، اما مسئله این است ، جمادات وقتی دارند خداوند را عبادت میکنند ، قبله شان چیست ؟ یک سنگ وقتی خداوند را عبادت میکند ، قبله اش چیست ؟ نبات است، یعنی در واقع نبات را عبادت میکند نبات و درخت که خداوند را عبادت میکند ( درست است که میگوید خداوندا من به سوی تو میایم ) ایاک نعبد و ایاک نستعین .
عبادت نبات به سوی چه کسی متوجه میشود؟ به سوی حیوان ، چون مرتبه بعد از نبات حیوان است .
یک سنگ وقتی خدا را عبادت میکند ، این در واقع(درست است میگوید ، بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمدالله رب العالمین) اگر بخواهیم دقیق تحلیل بکنیم ، میگوید بسم نبات الرحمن الرحیم ، الحمد النبات رب العالمین .
قبله او نبات است ، او میخواهد به کمال نباتی دست پیدا بکند و یا نبات وقتی خداوند را عبادت میکند ، او در واقع اگر میگوید بسم الله الرحمن الرحیم ، یعنی میگوید : بسم الحیوان الرحمن الرحیم ، الحمدالحیوان رب العالمین ، قبله او حیوان است ، او میخواهد به کمال حیوانی برسد ، نبات و یک درخت که نمیتوانند مستقیم بگویند بسم الله الرحمن الرحیم. چنین چیزی نمیشود .
همینطور یک حیوان وقتی خداوند را عبادت میکند ، این حیوان درست است که میگوید خدا ،(حیوان میخواهد به خدا برسد ، بحثی نیست ، همه عالم میخواهند به خدا برسند) امّا یک حیوان وقتی خداوند را عبادت میکند ، در واقع عبادتش اینطور است که بسم الانسان الرحمن الرحیم ، الحمدالانسان رب العالمین ، چون مرتبه بعد از حیوان انسان است .
و انسان وقتی خدا را عبادت میکند ، درست است که میگوید بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمدالله رب العالمین ، اما در حقیقت اینست که میگوید بسم الامام الرحمن الرحیم ، الحمدالامام رب العالمالمین ...

... بنابراین یک ظاهر داریم و یک واقع داریم ، در ظاهر همه جمادات ، گیاهان ، حیوانات ، انسان ها ، همه خدا میگویند ، امّا در واقع و در باطن چه اتّفاقی می افتد ؟ در واقع و در باطن هر موجودی موجود بعد از خودش را قبله گاه قرار میدهد ، مثلاً عزرائیل وقتی عبادت میکند ، موجود بعد از او جبرائیل است ، بنابراین عزرائیل وقتی عبادت میکند ، درست است میگوید : ( بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمدالله الرب العالمین ) امّا در واقع میگوید : بسم الجبراییل الرحمن الرحیم ، الحمدالجبرائیل الرب العالمین .
این نکته را هم خدمت آن دوستانی که در کار هستند عرض میکنم ، موجودات وقتی میخواهند به خدا برسند ، از درون هم عبور میکنند ، همه عالم آفرینش یک ستون است که آن اعلای اعلایش عقل اوّل است ، بعد عقل دوّم است ، بعد عقل سوّم است ، بعد جبرائیل است ، بعد میکائیل است ، بعد اسرافیل است ، بعد عزرائیل است و همینطور میاید ...
حتی انسان ها هم اینطور هستند ، درست است که در منطق میگویند انسان ها در عرض هم هستند ، امّا در عرض هم نیستند در طول هم هستند ، یعنی انسان یک رشته واحد است ، یعنی دو تا انسان مساوی در عالم نداریم ، همه انسان ها متفاوت هستند .
مثلاً هیچکس در حد من نیست ، مافوق من یک انسان هست ، مادون من هم یک انسان هست . من اگر میخواهم به خدا برسم ، باید به سوی آن انسان بعد خودم حرکت بکنم ، به درون او بروم ، باز از درون او به درون بالاتر بروم ، همینطور بروم و بروم تا به خدا برسم .
انسان ها و موجودات از درون هم عبور میکنند تا به خدا برسند .
این نکته را دوستانی که در کار هستند از من داشته باشند ، بیشتر روی این قضیه فکر بکنند که ما هیچ وقت نمی توانیم مستقیماً به خداوند برسیم ، از درون همدیگر عبور میکنیم تا به خدا برسیم .
در واقع اینطور است که اگر من هم دارم عبادت میکنم ، انگار امام را عبادت نمیکنم ، من هم مستقیماً قبله گاهم آن انسان بعد از من ، کامل تر از من است ، او را دارم عبادت میکنم .
اگر به کمال او رسیدم ، باز به آن انسان بالاتر و همینطور ادامه ...
یعنی بین من و امام هم حجاب های فراوانی است ، یعنی انسان های فراوانی هستند که بین من و امام واسطه هستند ، باید از درون آنها عبور بکنم تا به امام برسم .
عالم آفرینش یک ستون واحد است که در هر مرتبه این ستون یک موجود قرار گرفته است ، هر موجودی که بخواهد به درجه بالاتر برسد ، باید وارد انسان بالاتر از خودش بشود و ...
اینست که امام صادق(ع) فرمودند:
بعبادتنا عبد الله، لولا نحن ما عبد الله
بواسطه عبادت ما است که خداوند عبادت میشود اگر ما نباشیم ، خداوند عبادت نمیشود .
هیچ انسانی غیر از امام ( انسان کامل ) نمی تواند مستقیماً خداوند را عبادت بکند .
حقیقت مطلب این است ، امّا در ظاهر همه ما باید بگوئیم که خدا را عبادت میکنیم و اگر کسی در نماز خودش مثلاً امام را در نظر بگیرد و بگوید امام را عبادت میکنم ، این شرک است و نمازش باطل است ، امّا از لحاظ واقعی چه اتّفاقی می افتد ؟ هر کسی مرتبه بالاتر از خودش را به عنوان قبله گاه خودش قرار میدهد و همینطور میرود تا سیر خودش را طی بکند .

در مورد مسئله معراج رسول خدا هم که آن شب خدمت دوستان صحبت کردم و بحث معراج روحانی را عرض کردم ، این را هم خیلی از دوستان ...

***********************************************************************

پیاده شده از فایل صوتی اسماء الحسنی

علامه حمید رضا مروجی سبزواری حفظه الله

نظرات  (۱)

با سلام . فوق العاده بود. سپاس فراوان

پاسخ:
سلام
ممنون از حسن توجه شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی