🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

💠 بسم رب فاطمة 💠
****************
نشر آثار حضرت علامه ذوالفنون
آیت الحق
شیخ عبد الحمید مروجی سبزواری
شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی رحمة الله علیه
_____________________
به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را
وصال مجلس دریادلان میسر نیست
مگر به باره ی خون طی کنیم فاصله را
______________________
در حال حاضر این وبلاگ با هیچ کانالی در پیام رسانها در ارتباط نمی باشد.

طبقه بندی موضوعی

جنون فوق عقل

جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۵۹ ق.ظ

به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را

به کاروان سبک بار واصلان نرسم
برهنه گر نکنم پای پر ز آبله را

وصال مجلس دریادلان میسر نیست

مگر ب باره ی خون طی کنیم فاصله را

من از منازعه عقل و عشق دلخونم
جنون کجاست که پایان دهیم غائله را

( فضل الله قدسی )

نظرات  (۲)

عقل و عشق...
ما در تجلی حق متعال سخن از حرکت حبی حق متعال داریم... یعنی میگیم حق متعال بر اساس حرکت حبی تجلی کردن و خلق ایجاد شد...
سیر حرکت حبی حق متعال از ذات تا حرکت جوهری در عالم ماده یک سیر پیوسته است نه تنها پیوسته که حرکت جوهری همان حرکت حبی هست منتها در مرتبه ای تنزل یافته... یک حرکت دایروی هست از حب حق متعال تجلی آغاز میشه و میاد تا پایین تریم مرتبه و در این پایین با حرکت جوهری دوباره تمام نظام هستی به سمت اون ذات حرکت صعودی رو آغاز میکنند
اصطلاح قرآنی  حرکت، همان کلمه "سعی " است... در یکی از آیات خوندم که خدا در روز قیامت سعی انسان را به او نشان میدهد...
در دروس معرفت نفس میخوانیم که "حرکت برزخیست بین ماده و ماورای ماده... این برزخ بودن یعنی چه از بالا بخوایم به پایین بدهیم و چه از پایین بخوایم به بالا بریم مسئله حرکت دخیله...
مسئله حرکت در اصطلاح کاربردی اش و عملیاتی اش همون سعی هست...
عشق سرشتِ عقل هست... اگر عقل میخواد به عشق برسه باید خودش رو در دامان سعی بندازه...
چرا سعی بین صفا و مروه یکی از شعائر حج شد؟!!
جالبه هر جا بحث سعی مطرح باشه یک صفایی هست و یک مروه ای... جدا از زن و مرد بودن صفا و مروه... یک اصلی در سعی خوابیده هست که سعی مربوط به عوالم مادون توحید هست... یعنی حد اقل باید دوئیتی در کار باشد... باید صفایی باشد و مروه ای...
اون "سعی هاجر گونه موضوعیت دارد...
والا آب نه در صفا یافت میشود و نه در مروه...
آب باید از زیر پای اسماعیل که 14 معصوم بالقوه هست بجوشد...
جوشش عشق برای سعی جناب عقل نه در مروه خواهد بود و نه در صفا... بلکه تا به اضطرار حقیقی برسد و اون سعی ایشان را به یک برهان عملی و یقینی و چشیدنی برساند که آب نه در صفا یافت میشود و نه در مروه...
آنگاه آبی عشق از زیر پای اسماعیل جوشیدن میگیرد...
اسماعیل کیست؟
نفس ناطقه ما... مگر نفرمودن من عرف نفسه فقد عرف ربه
این ربه همان رب هو نیست؟... این رب هو کیست که در نفس من پنهان است؟
مانند نور 14 معصوم که در صلب جناب اسماعیل پنهان بود...
باید عقل را در وادی سعی انداخت... تا عشق از درونش بجوشد...
بله... سعی عقل برزخیست بین عقل و عشق
تمام این حرفهای من نظری هست...
این سعی باید در وادی عمل قرار بگیره تا انسان این سعی بین صفا و مروه رو بچشه

پاسخ:
ممنون از توضیحات بسیار مفید شما.
در صورت تمایل  بیانات حضرت استاد در خصوص اسفار اربعه حضرت هاجر رو اینجا مطالعه بفرمایید.



مسئله در رابطه با ایشان باید روشن شود، یکی استفاده ایشان از مرحوم سعادت پرور است که در شرح زندگی ایشان معلوم نیست چند سال محضر ایشان بوده اند وچرا برخی اساتید حوزه ایشان را جزء شاگردان آن مرحوم ذکر نکرده اند ؟مسئله ی دیگر شیوه ذکر مصیبت ایشان است که با داب بزرگانی چون آیت الله قاضی وعلامه طباطبایی و خود آیت الله سعادت پرور تفاوت زیادی دارد. اینکه ایشان فقط به خواندن شعر عشقی اکتفا می کنند یا درپایان  یکی از سخنانشان می گویند ،خدا به حسین می گوید که با لباس نیا وعریان بیا تا تورا درآغوش بگیرم، با لباس نمی چسبه، خیلی جالب نیست. اساتید بزرگ عرفان هم ذکر مصیبت می کردند وهم در رثای خامس ال عبا اشک می ریختند. ما از امام صادق علیه السلام بالا تر نیستیم که در مصیبت سید الشهدا زار می زدند ولی چنین الفاظی شاید سبک کردن مجلس وروضه ابی عبدالله باشد . قصد جسارت به ایشان ندارم .از بس مدعیان عرفان و مدعی شاگردی عارفان داغ است که مردم سر درگم می شوند. البته منکر برخی سخنان خوب ایشان نیستم.گرچه اگر ایشان فقط با کلمه استاد معرفی شوند بهتر است تا عناوینی چون علامه ذوالفنون و...این عناوین مخاطب را زده می کند. قبول کنید از بس دکان بازی زیاد شده، اکثر جوانان با شک وتردید به مدعیان می نگرند هر چند حرفهای زیبایی هم بزنند. برای برخی  سوال است چرا دیگر ایشان جلسه ای ندارند یا چرا با فلان مدعی شاگردی آیت الله سعادت پرور برخورد می شود؟ 
پاسخ:
پاسخ شما در پستی جداگانه داده شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی