کتاب مکنون
مقام ملائکه مقام تسبیح و تقدیس است.
شیطان تا این مقام بالا رفت.
مقام تسبیح و تقدیس، مقام طهارت محض است.
که هیچ آلودگی و نقصی در آنجا نیست.
و آنجا طهارت محض است... کسی که به این مقام می رسد، چه خصوصیاتی پیدا می کند؟
یکی از خصوصیاتش این است که
به قرآن دست پیدا میکند: « لا یمسُّهُ إلّا المُطَهَّروُن » و جز مطهرون نمی توانند به قرآن برسند.
قرآن یعنی مقام جمعی.
مقام جمعی عالم مقام عقل اول است.
که در کافی آمده است : « أوُل ما خلق الله العقل»؛ اول چیزی که خدا خلق کرد، عقل بود.
عقل، مقام جمعی عالم است. مقامی است که همه موجودات عالم در آنجا به یک وجود واحد هستند. می شود مقام عقل کل.
این مقام عقل کل عالی ترین و بالاترین مخلوق است.
عقل در مقام شهود اسماءالله است.
در مقام شهود ذات نیست.
در مقام شهود اسماء است چون عقل از مقام واحدیت صادر میشود.
نخستین فعل خداست .
اصل قرآن در اینجاست؛ یعنی: « فی کتابٍ مکنونٍ » در کتاب مکنون است.
کتاب مکنون یعنی کتاب بسته شده.
عقل اول را می گوییم کتاب بسته شده.
عقل اول را می گوییم کتاب مکنون.
د رمقابلش عقل عاشر، عقل دهم، یا همان عقل فعال.
مقام جبرئیلی هم نفس کل.
عقل اول قرآن است.
نفس کل فرقان است.
یعنی موجودات از عقل کل که وارد قرآن می شوند، متجزی می شوند. باز و از هم جدا می شوند.
این می شود فرقان.
« مطهرون» کسانی هستند که به قرآن دسترسی دارند.
« فی کتاب مکنون»؛ اصل قرآن در کتاب مکنون است.
« لا یمسّه إلّا المطّهرون » فقط مطهرون می توانند به عقل کل و کتاب مکنون و قرآن جمعی دست پیدا کنند.
این مقام خیلی مقام والایی است.
حالا ملائکه می گویند:
« نحن نسبح بحمدک و نقدس لک»
ما تسبیح ات می گوییم و تقدیست می کنیم؛ یعنی ما در مقام طهارت هستیم؛ یک طهارت قوی؛ هم تسبیح هم تقدیس.
این ملائکه چون در مقام تسبیح و تقدیس اند یعنی در مقام طهارت اند. پس بنابراین، اینها به مقام قرآنی عالم می توانند دست پیدا کنند. یعنی به مقام عقل کل.
آیا شیطان هم به آنجا راه یافته؟
یعنی هر مقامی ملائکه داشتند شیطان هم دارد؟
اگر آنها در مقامی هستند که می توانند به کتاب مکنون دست پیدا کنند، به آن مقام جمعی قرآن دست پیدا کنند، پس شیطان هم می توانسته دست پیدا کند...
شیطان معیت مجازی با ملائکه داشته است
ولی مقام ملائکه مقام حقیقی بوده است....