🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

💠 بسم رب فاطمة 💠
****************
نشر آثار حضرت علامه ذوالفنون
آیت الحق
شیخ عبد الحمید مروجی سبزواری
شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی رحمة الله علیه
_____________________
به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را
وصال مجلس دریادلان میسر نیست
مگر به باره ی خون طی کنیم فاصله را
______________________
در حال حاضر این وبلاگ با هیچ کانالی در پیام رسانها در ارتباط نمی باشد.

طبقه بندی موضوعی

مقام ایناس

جمعه, ۲۰ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۱۰ ب.ظ

🔲▪️ #علامه‌مروجی‌سبزواری
🔲▪️ #مقامات‌حضرت‌زهرا
🔲▪️ #حوراءانسیه
🔲▪️ #مقام‌ایناس

بخش_اول

✍️ در روایات آمده که لقبی نسبت به فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها مطرح شده:
الحوراء الانسیة ،
که آن حضرت حوراء انسیه است.

حوراء به معنی ملک، فرشته،
انسی هم به معنای انسان ،فرشته انسانی ، یک انسان فرشته ، یک چنین لقبی به حضرت زهرا سلام الله علیها داده شده .

این لقب که معروف هم هست ،یک مقامی است به نام مقام‌ ایناس ، مقام ایناس یعنی مقام‌ انس و در این عبارتی که در روایات آمده می خواهد این مطلب را بفرماید که حضرت زهرا سلام الله علیها در مقام ایناس است .

انسان موجودی است در میان همه موجودات عالم که روح او و جسم او قابلیت این را دارد که از حالت‌ تعادل خارج شود یا به حالت تعادل برگردد ،مثل ملائک نیست یا از این طرف مثل حیوانات نیست...

ملائک عصیان نمی کنند ، و از آن مقتضای خلقت خودشان هم خارج نمی شوند ،حیوانات هم همینطور هستند ،حیوانات هم یک تعادل مزاجی دارند ، و از همان حالت تعادل‌ مزاج خارج نمی شوند ،

انسان در میان موجودات عالم موجودی است که هم از جهت روحانی قابلیت این را دارد که روحش از تعادل مزاج خارج شود ، هم از لحاظ جسمی از تعادل مزاج خارج شود .

دو بُعد در انسان هست ،بعد روحانی یا بعد ملکی به اصطلاح و بعد جسمانی ، این دو بعد در انسان هست ،هر کدام از این دو بعد یک نقطه‌ تعادل دارند ، جسم انسان یک نقطه تعادل دارد ، به اصطلاح می گویند مزاج انسان یک حالت تعادلی دارد ،گاهی وقتها مزاج از حالت تعادلش خارج می شود ،وقتی از حالت تعادل خارج شد این آدم مریض می شود ،کار دکتر این است که این مزاجی را که از حالت تعادل خارج شده ،دوباره به حالت تعادل برگرداند ....

تمامی انسانهایی که در عالم زندگی می کنند ، اینها بلا استثناء در تعادل جسمانی نیستند الّا یک نفر که انسان کامل هست ،و امام هست ،و امام کسی است که این تعادل جسمانی او در حد اعلا وجود دارد و هیچ گونه نا متعادلی در وجود او نیست...

بنابراین ما در حد تعادل نیستیم ،بعضی اسماء جمالی را از خود بروز می دهند ، اسمائی که لطیف هستند ،اسماء زیبایی هستند ،مثلا رحمت زیادی دارد ،انسان خوش خلقی است ، اهل گذشت است ، بخشنده است ، جواد است ،اسم عَفُوّ ، یعنی عفو کنندگی در او تجلی کرده .

بعضی هم اسماء جلالی در آنها تجلی کرده ،مثلا آدم منتقمی است ، اهل انتقام است ،اسم مضل در او تجلی کرده گمراه کننده است ،انسانها را گمراه می کند ،اسم قهار در او تجلی کرده دیگران را مقهور خودش می کند ....

اگر انسان بتواند تمامی اسماء الله را در یک حد خاص در خودش ظهور بدهد ،این انسان می شود مظهر اسم " الله " ....

امام کسی است که در حد تعادل‌ محض است ،از لحاظ همه ی مراحل وجودی که در نظر گرفته شود ،امام در مرحله تعادل محض است ،این مقام را در عرفان می گویند " مقام ایناس" یعنی مقامی که انس گرفته است...

آنگاه چنین انسانی از لحاظ روحانی با ملائکه انس می گیرد ،از لحاظ جسمانی با بشر انس می گیرد ،ایناس یعنی این ....

اینکه در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها ،در روایات فرمودند : حوراء الانسیه ،ایشان یک ملکی است انسی ، اشاره به این مقام ایناس دارد ، که ایشان از لحاظ روحی و جسمی در مرحله تعادل محض است ،هم از لحاظ‌ جسمی در مرتبه تعادل است ،هم از لحاظ‌ نفسی در تعادل است ،آن عدالت‌ کبری که محصول عدالت سه قوه (شهویه ، غضبیه ، فکریه) است ،در حضرت زهرا سلام الله علیها ظهور دارد.

حضرت زهرا سلام الله علیها هم از لحاظ روحانی مظهر اسم الله است ،امّ الاسماء ، اسم‌ اعظم که حضرت زهرا اسم اعظم است ،اگر کسی در این مقام مظهریت الله باشد این انسان در مقام اسم اعظم است ،چون الله اسم اعظم است ، بزرگترین اسم خداوند همین است ،اسمی است که جامع همه ی اسماء دیگر است. .
بنابراین اگر کسی در مرتبه الله باشد ،مظهریت اسم الله ، این انسان در مقام اسم اعظم است ، و کسی که در مرتبه اسم اعظم است ،این می شود " خلیفة‌ الله " ،و همانطور که الله کارگردان همه آفرینش است ، این انسان هم می شود کارگردان همه عالم آفرینش ،همانطور که الله رب العالمین است ،این انسان هم می شود رب العالمین بالاذن، بنابراین همه ی آفرینش تحت اراده او دارد می چرخد و تدبیر می شود .

اینکه می فرماید حوراء انسیه یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها یک فرشته انسانی است ،یک انسان ملکی است ،که در این انسان جنبه انسانیت و جنبه ملکی در حد تعادل رسیدند . هیچ کدام در دیگری غلبه ندارد ،مثل حضرت عیسی نیست آن جنبه مَلَکی بر جنبه جسمانی قوت پیدا کرد ، جنبه ملکوتی او غلبه پیدا کرد و لذا اینکه حضرت‌ عیسی علیه السلام ازدواج نکرد چون جنبه ملکوتی اش خیلی قوی است و نمی تواند ازدواج کند .

👈 ادامه‌دارد

۹۸/۱۰/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی