🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

💠 بسم رب فاطمة 💠
****************
نشر آثار حضرت علامه ذوالفنون
آیت الحق
شیخ عبد الحمید مروجی سبزواری
شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی رحمة الله علیه
_____________________
به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را
وصال مجلس دریادلان میسر نیست
مگر به باره ی خون طی کنیم فاصله را
______________________
در حال حاضر این وبلاگ با هیچ کانالی در پیام رسانها در ارتباط نمی باشد.

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

(تقریری بر دروس علامه مروجی)

هرچه گویم عشق از آن باشد فزون
مطلق است از کمّ و کیف و چند و چون
راست گویم عشق مصداقش حق است
در حقیقت عشق، حقّ مطلق است

حضرات عرفا معتقدند دو نوع حرکت در عالم هست:
حرکت تکاملی که متحرک در آن می رود تا به کمالی دست پیدا کند؛ کمالی را که ندارد.
حرکت حبی که از سوی موجود کامل است به سوی موجود ناقص. حرکت برای اظهار کمال.

حرکت حبی در قوس نزول است و حرکت تکاملی در قوس صعود.

حب، صفت خداست. صفت خدای مطلق؛ پس حب نیز مطلق است.
خداوند در جهت حرکت حبی، محبت به اظهار کمالات خود را بروز داد. محبت مطلق و بی نهایت.
حب هم عین ذات حق است. همچنان که حق تعالی مطلق است؛ حب نیز مطلق است.
همچنان که حق تعالی لاتعین است، حب نیز لاتعین است.

در آن خلوت که عالم بی نشان بود
به کنج نیستی، هستی نهان بود
وجودی بود از قید دویی دور
ز گفت و گوی مایی و تویی دور
وجودی مطلق از قید مظاهر
ز نور خویشتن بر خویش ظاهر
دلارا شاهدی از جمله ی غیب
منزه دامنش از تهمت عیب
برون زد خیمه ز اقلیم تقدس
تجلی کرد بر آفاق و انفس
به هر آیینه ای بنمود رویی
به هرجا خواست از وی گفت و گویی

مصداق حقیقی حب، خداست. و عشق، یکی از آثار حب است.

۰ نظر ۳۰ بهمن ۹۸

به یاد قلب عالم امکان

صلّی الله علیک یا صاحب العصر و الزمان 

التماس دعا

۰ نظر ۱۸ بهمن ۹۸

سلام علیکم

از جای جای بیانات حضرت علامه مروجی

بطور برگزیده و منتخب
مطالب مربوط به قلب را گردآوری کردیم بطور منسجم، یکجا و یکپارچه

تا یک دید کلی نسبت به مقام قلب بیابیم.

مطالبی ارزشمند
عرشی
بنیادی
و پایه ای

بطور اختصار
هرچند باز هم کمی طولانی شد؛
ولی لازم است به این شکل،
سیری در مقام قلب داشته باشیم.

در خلوت خویش
در حضور و خلوص
بنشینیم و این مباحث را مرور کنیم و بچشیم و شهود کنیم.

براستی که هیچ لذتی بالاتر از لذت شهود قلبی و روحانی نیست.

دل به ولیّ الهی بدهیم و از اولیای بر حق حضرتش مدد بجوییم تا بلکه مورد عنایت آن معصوم در پرده قرار گیریم و ره به بارگاه ملکوتی نورانیتش یابیم.

التماس دعا.
ادمین🙏


💚 علامه مروجی سبزواری
💛 قلب
💜 شهود قلبی

👈 قلب، مرتبه ای از وجود آدمی است که ادراکات‌ ماورائی انسان، به وسیله ی قلب انجام می شود.

به این معنا که :

👈 قلب است که ملائکه، اسماء و صفات‌ خدا، ذات‌ خدا، و به طور کلی حقایق ملکوتی را ادراک می کند و ادراکش هم به نحو مشاهده و شهود است.

وقتی می گوییم که:
قلب خدا را ادراک کرد، یعنی قلب خدا را دید و مشاهده کرد. درست مثل چشم که ادراک چشم به نحو مشاهده و دیدن است و وقتی بگوییم: چشم آن درخت را ادراک کرد، یعنی چشم آن درخت را دید و مشاهده کرد.

👈 بطور کلی دستگاه ادراکی انسان از دو طبقه تشکیل شده است و به عبارت بهتر، انسان دارای دو دستگاه‌ ادراکی است.
یکی از این دو دستگاه، عالم طبیعت را ادراک می کند و دستگاه دیگر، عالم ماوراء طبیعت و عالم ملکوت را ادراک می کند.

۰ نظر ۱۸ بهمن ۹۸

#مظاهر مراتب ذات خدا
#در روی زمین
#علامه مروجی سبزواری

⬅️ با توجه به اینکه:
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی،
تمامی موجودات، ملکوتی دارند،
و مراتب چهارگانه ی ذات خدا،
در عالم طبیعت و ماده، مظهری دارند.

#مظهر
یعنی وجود رقیق شده و ضعیف شده، مثل نور خورشید که در سطح طبیعت، پهن است.

👈 باید دانست که آن چهار مرتبه در #وجود آدمی هم تجلی و ظهور دارند.
یعنی مرتبه ای از وجود آدمی هست که مرتبه ی لا اسمی و لا رسمی هست؛ مرتبه ای هست که #احدی است؛ مرتبه ی دیگر وجود دارد که #واحدی است و بالاخره مرتبه ای هست که مظهر مرتبه ی #اعیان‌ثابته است.

⬅️ مرتبه ی اطلاق صرفه و لا اسمی و لا رسمی، در روی سطح زمین هیچ مظهری ندارد، بلکه در کل عالم آفرینش مظهر ندارد. زیرا هر موجودی غیر از خدا محدود است. در حالیکه آن مرتبه از ذات خدا چنان نامحدود و بی قید است که حتی قید بی قیدی هم بر نمی تابد.

⬅️ مرتبه ی احدیت ذات که دارای چهار رکن است، مظهرش در عالم طبیعت، خود #خانه‌ کعبه است که دارای چهار طرف است و هر طرف، مظهر یکی از ارکان احدیت است.

هیچ انسانی قدرت ورود به این مقام را ندارد. فقط کسی می تواند به این مرتبه برسد که خصوصیات این مرتبه را پیدا کند.
و از طرف دیگر مجمع تمامی اوصاف و کمالات وجودی باشند. از ناحیه ی سوم دارای جمیع #اوصاف‌ جمالی باشد و از طرف چهارم دارای #اوصاف‌ جلالی باشد. ( و در اصطلاح، #مجمع‌ البحرین باشد )

فقط یک نفر قدرت ورود به این منطقه ممنوعه را پیدا کرد و او #محمد بن‌ عبدالله بود.

که صاحب #مقام‌ ولایت‌ کلیه ی مطلقه گردید و این نور ولایت مطلقه و لوای احدیت را به پسر عمویش سپرد و دخترش را به او تزویج نمود.

آن نور ولایت مطلقه از روح آن شوهر به روح این زن منتقل شد و این زن در اثر #مظهریت‌ تامه نسبت به #نفس‌ کل و حضرت #جبرئیلی آن نور واحد و مطلق را متکثر ساخت و به یازده قسمت تقسیم نمود .

⬅️ مرتبه ی دیگر از ذات خدا، مرتبه #واحدیت است. که مرتبه ی #اسما و صفات متکثر و فراوان است.

هرکس دنیا و تعلقات دنیا را ترک گفته باشد و لذت های آن را بر خود حرام کرده باشد و احرام رحیل به کوی دوست بسته باشد، بالاخره وارد حریم او می شود. و با یک یا چند تا از اسما و صفات او متصل می شود و به آرامش خود دست می یابد.

👈مظهر این مرتبه ی واحدیت، در عالم طبیعت،
#مسجدالحرام است که آخرین نقطه حرکت حاجیان است.

در مرتبه ی واحدیت، اسما و صفات بسیار وجود دارند که هر کدام بابی هستند که انسان سالک از این ابواب می تواند وارد ذات خدا شود.

در مسجدالحرام نیز درهای متعددی وجود دارد که حجاج از این درها وارد مسجدالحرام می شوند.

⬅️ بالاخره آخرین مرتبه از ذات خدا که مرتبه ی عرش یا اعیان ثابته و صور علمی موجودات است، مظهرش در روی زمین، #شهر مکه است.

ادامه دارد...

۰ نظر ۱۰ بهمن ۹۸

#طرح‌کلی‌ازعالم‌آفرینش
#ازخداتاعالم‌طبیعت
#علامه‌مروجی‌سبزواری

👈 #عالم‌آفرینش به انضمام ذات خداوند به #شش‌مرتبه تقسیم می شود:

سه مرتبه مربوط به ذات خدا

سه مرتبه مربوط به بیرون ذات خدا

⬅️ سه مرتبه ای که مربوط به ذات خداست عبارتند از:

👈 مرتبه ی #احدیت
👈 مرتبه ی #واحدیت
👈 مرتبه ی #اعیان‌ثابته

⬅️ آن سه مرتبه ای که بیرون از ذات خدا هستند عبارتند از:

👈 #عالم‌عقول
👈 #عالم‌نفوس
👈 #عالم‌طبیعت

که دو عالم اول، #ملکوتی هستند؛ و عالم طبیعت، #مادی است.

اکنون به شرح این مراتب و عوالم می پردازیم:

۰ نظر ۱۰ بهمن ۹۸