🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

💠 بسم رب فاطمة 💠
****************
نشر آثار حضرت علامه ذوالفنون
آیت الحق
شیخ عبد الحمید مروجی سبزواری
شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی رحمة الله علیه
_____________________
به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را
وصال مجلس دریادلان میسر نیست
مگر به باره ی خون طی کنیم فاصله را
______________________
در حال حاضر این وبلاگ با هیچ کانالی در پیام رسانها در ارتباط نمی باشد.

طبقه بندی موضوعی

طرح کلی از عالم آفرینش: از خدا تا عالم طبیعت

پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱ ق.ظ

#طرح‌کلی‌ازعالم‌آفرینش
#ازخداتاعالم‌طبیعت
#علامه‌مروجی‌سبزواری

👈 #عالم‌آفرینش به انضمام ذات خداوند به #شش‌مرتبه تقسیم می شود:

سه مرتبه مربوط به ذات خدا

سه مرتبه مربوط به بیرون ذات خدا

⬅️ سه مرتبه ای که مربوط به ذات خداست عبارتند از:

👈 مرتبه ی #احدیت
👈 مرتبه ی #واحدیت
👈 مرتبه ی #اعیان‌ثابته

⬅️ آن سه مرتبه ای که بیرون از ذات خدا هستند عبارتند از:

👈 #عالم‌عقول
👈 #عالم‌نفوس
👈 #عالم‌طبیعت

که دو عالم اول، #ملکوتی هستند؛ و عالم طبیعت، #مادی است.

اکنون به شرح این مراتب و عوالم می پردازیم:

#حکمای‌متأله ذات خداوند را به #تحلیل‌عقلی به #چهارمرتبه تقسیم می کنند:

1️⃣ مرتبه لا اسمی و لا رسمی،
هو هویت مطلقه بدون قید اطلاق،
لا تعیّنی محض بدون تقید به عدم تعین

2️⃣ مرتبه ی احدیت و #ظهوراسم‌مستأثره و #مقام‌اسم‌مکنون و #غیب‌الغیب‌ذات

3️⃣ مرتبه ی واحدیت و #ظهوراسماءحسنی و #صفات‌علیا

4️⃣ مرتبه ی #اعیان‌ثابته موجودات و #عرش

⬅️ مرتبه اول:
#ذات‌خدا

👈 این مرتبه از ذات خدا چنان در #حجاب و نهانی است که هیچ اسمی نداریم که از این مرتبه با آن اسم خبر دهیم.

هیچ انسانی از این مرتبه خبر ندارد و حتی هیچ ملکی از ملائکه خدا از آنجا چیزی نمی داند. حتی قویترین ملائکه مثل #روح #عقل‌اول و نیز کامل ترین موجود عالم خلقت که حضرت #محمدبن‌عبدالله صلوات الله و سلامه علیه باشد، از آنجا خبری ندارد و بدانجا راه پیدا نکرده است.

در آن مرتبه، خدا خودش است و خودش.

« یُحَذِّرُکُمُ اللهُ نفسَهُ »
ناظر به این مرتبه است.

👈 این که گفتیم هیچ انسانی به این مقام راه ندارد، و با این مرتبه از ذات خدا نمی تواند اتصال برقرار کند، بدان جهت است که انسان به هر مقدار از وسعت وجودی هم که دست پیدا کند، باز #محدوداست. و محدود نمی تواند نامحدود را دریابد.

👈 وجود، در این مرتبه چنان #قوی و شدید است که هر #صفت و #قیدی را #نابود کرده و #مضمحل می نماید.

⬅️ مرتبه دوم ذات خدا:
مرتبه #احدیت

آن مرتبه ای که ذکر کردیم، دارای یک تجلی در درون خودش است
( #تجلی‌درون‌ذاتی)
که محصول آن، مرتبه ی احدیت است.

وجود خداوند در این مرتبه، « #وجودبی‌قید » است.
« #وجودبی‌حد » است.
« #وجودمطلق » است.

در این مرتبه،
بی قیدی،
بی وصفی،
و مطلق بودن،
و رها بودن،
و آزاد بودن
می توانند قید برای #وجودخداوند قرار گیرند.

آنگاه در سایه ی این #قید و #وصف،
یک #اسم برای خدا پدید می آید و آن اسم #احد است.

#اسم احد یا مقام احدیت، #باطن و #غیب ذات است.

#اسم‌مکنون و
#اسم‌مخزون است.
که خداوند آن را برای هیچکدام از مخلوقاتش آشکار نکرده و در نهانخانه ی غیبش پنهان کرده است.

در میان مخلوقات فقط حضرت #محمدبن‌عبدالله صلوات الله و سلامه علیه و آله توانسته با اسم احد یا مقام احدیت اتصال پیدا کند و کمال احدیت را دارا شود.

و مظاهر تامه ی #ولایت او که #اولیاءاثنی‌عشریه هستند که صاحبان #ولایت‌مطلقه‌شمسیه می باشند.

👈 مرتبه احدیت، یک جنبه ی #باطن دارد، یک جنبه ی #ظاهر.

جنبه ی باطن او همان مقام احدیت ذات است که غیب است و مکنون و مخزون؛

جنبه ی ظاهر آن مقام #الوهیت ذات است.

👈 #صفات و #کمالات در مرتبه ی الوهیت حضور دارند.
( الله مستجمع جمیع صفات و اسماء)

👈 صفات و کمالاتی که در مرتبه الوهیت حضور دارند، برخی #جمالی هستند مثل:
رحمن
لطیف
ودود
سلام
مؤمن

برخی #جلالی هستند مثل:
قهار
عزیز
متکبر
منتقم

👈 تمامی صفات و کمالات جمالی، تحت یک #صفت‌واحد جمعند و آن صفت #برکت است؛

و تمامی صفات و کمالات #جلالی تحت یک #صفت‌واحد جمعند و آن صفت #علوّ است.

⬅️ مرتبه سوم ذات خدا:
مرتبه #واحدیت

گفتیم که سه صفت #الوهیت، #برکت و #علو
در مرتبه احدیت ذات تحقق دارند.

این اسماء، کلی هستند و أمّ الأسماء و #اسماءاعظم خداوند می باشند.

#الله
جامع دو اسم « تبارک » و « تعالی» است.

« تبارک» جامع جمیع اسماء جمالی

« تعالی» جامع جمیع اسماء جلالی.

سپس از #ظهور و #تجلی این دو اسم اخیر، تمامی اسماء جمالی و جلالی پدید می آیند.

و این دو دسته، مرتبه ی #واحدیت‌ذات خدا را تشکیل می دهند.

👈 مرتبه ی واحدیت،
مرتبه ی
#ظهوراسماوصفات
است.

تمامی 99 اسم،
یا 360 اسم
یا هزار اسم
در این مرتبه حضور دارند.

👈 این مرتبه ی واحدیت،
مرتبه ی #فاعلیت ذات خداست.

👈خداوند با صفات خود و کمالات و اسماء خود در این مرتبه #فاعلیت دارد و #ربوبیت می کند.

⬅️ مرتبه چهارم ذات خدا:
#اعیان‌ثابته ( یا #عرش)

در این مرتبه،
#صورتهای‌علمی‌موجودات‌عالم
#ازازل‌تاابد
حضور دارند.

این صورتهای علمی،
از #تناکح‌اسماء
که در مرتبه واحدیت هستند،
پیدا می شوند.

👈 در ذات خداوند، اسماء و صفات فراوانی وجود دارند که این اسماء و صفات، با هم #ترکیب و #تناکح پیدا می کنند و #صورتهای‌علمی موجودات عالم را در ذات خدا و در علم خدا پدید می آورند.

👈 مثلاً:

از تناکح و ترکیب اسماء:
« مؤیّد»
« محیی»
« شافی»
«خالق»
« متکلم»
«عالم»
«حکیم»
«کافی»
«نافخ»
«مخرج الموتی»
که اسماء الهی هستند،
#صورت‌علمی
#حضرت‌عیسی علیه السلام در ذات خدا پدید می آید و لذا #آثارآن‌اسماء در حضرت #ظهور کرده بود.

👈 از ترکیب اسماء دیگر نیز صورتهای علمی انسانها و موجودات دیگر پدید می آیند.

👈 پس هر موجودی در عالم ذات خدا، یک #عین‌ثابت ( به قول عرفا ) و یک #صورت‌علمی ( به قول فلاسفه ) دارد.

👈 این اعیان در مرتبه ی بعد، یک تجلی در #بیرون‌ذات‌خدا می کنند که #عقل‌اول پدید می آید.

👈 #عقل‌اول،
#ظهورخارجی‌اعیان است.

👈 عقل اول، یک تجلی می کند و #نفس‌کل پدید می آید.

👈 نفس کل، وجود موجودات را که در عقل اول به صورت واحد حضور دارند، #متکثر می کند و از هم جدا می سازد.

👈 بعد، آنها را #نازل کرده و
#تبدیل‌به‌وجودمادی
می کند.

👈 از این جهت است که #ملکوت و صورت علمی و عین ثابت هر موجودی در ذات خداست.

👈👈 ملکوت هر شیء همان #عین‌ثابت اوست یا همان صورت علمی اوست در ذات خدا ،
و موجودات
از آن عین ثابت خود تنزل کرده،
به عالم طبیعت در آمده،
دوباره به همان عین ثابت خود بر می گردند.

👈👈👈 بنابراین:
همچنانکه یک معمار در ذهن خودش نقشه های زیادی از خانه ها دارد،
و بعد، آنها را در بیرون پیاده کرده و آنها را در بیرون می سازد، صورت علمی تمامی موجودات عالم نیز #ازازل‌تاابد
در #علم‌خدا موجود است،
بعد خداوند آنها را در خارج و بیرون از ذات خودش ایجاد می کند و به آنها #وجودخارجی می دهد.

🌹تا اینجا تمام.

۹۸/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی