🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

💠 بسم رب فاطمة 💠
****************
نشر آثار حضرت علامه ذوالفنون
آیت الحق
شیخ عبد الحمید مروجی سبزواری
شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی رحمة الله علیه
_____________________
به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را
وصال مجلس دریادلان میسر نیست
مگر به باره ی خون طی کنیم فاصله را
______________________
در حال حاضر این وبلاگ با هیچ کانالی در پیام رسانها در ارتباط نمی باشد.

طبقه بندی موضوعی

* کیفیت شهود ربوبیت در عهد الست *

سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۰۴:۳۹ ب.ظ

بسمک یا شاهد

*************

در آیه ی 172سوره ی اعراف، در مورد عالم ذر و عهد الست آمده است:

{ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ }

🔷 آن‌جا که می‌گوید: «و آن‌ها را شاهد بر خودشان کرد»، خداوند از کلمة «أشهد» استفاده کرده که از شهود و مشاهده می‌آید.

یعنی آن‌ها را آنقدر تنزل داد و از جوار خودش دورشان کرد که آن‌ها توانستند از سُکر و بیخودی عشق بهوش آمده و به خود آیند و در نتیجه خودشان را مشاهده کنند و تا اعماق وجودشان را ببینند و ضعف و عجز و فقر وجودی خود را شهوداً و عیاناً متوجه شوند و نسبت به این عجز و فقر یک علم شهودی پیدا کنند.


🔴 البته حسن مطلب اینست که چون انسان‌ها در آن‌جا دارای جسم نیستند و روح محض و وجود ملکوتی و نوری محض می‌باشند پس چون به خود توجه کنند هم حقیقت خود را و هم خصوصیات خود همچون عجز و فقر خود را و نیاز به رب را کاملاً احساس و مشاهده می‌کنند و جسمی در کار نیست که حجاب دیدن روح و فقر روحی و وجودی باشد.

بله در دنیای مادّه انسان چون به خود که می‌نگرد جسم را می‌بیند، و «خود»ش را جسم می بیند پس همین که نیاز جسم برآورده شد خود را بی‌نیاز به هر کسی می‌بیند حتی خدا، و همینکه می‌بیند خودش می‌تواند نیاز جسم خودش را برآورده کند، خودش را رب خودش می‌داند و خود را غنی و بی‌نیاز از هر کس می‌بیند.

و چون احساس غنا و بی‌نیازی از خدا کرد، پس سر به طغیان گذاشته و سر از فرعونیت درمی‌آورد: (کلا ان الانسان لیطغی ... ) علق 6 و 7
(به درستی که انسان سر به شورش می‌گذارد و طغیان‌گری پیشه می‌کند همین‌که خودش را مستغنی و بی‌نیاز ببیند).


⬅️ همچنین به دنیا که می‌نگرد حقیقت عالم را که خدا باشد نمی‌بیند بلکه مادّه را می‌بیند و مادّه حجاب می‌شود که خدا را نبیند و در نتیجه با ندیدن خدا، انسان بیچاره در ربوبیت خودش قوی‌تر می‌شود.


اما در آن عالم انسان بدون جسم بوده و لذا «خودِ» واقعی اش را که روحش باشد به خوبی می‌دیده و فقر روحانی خودش را خوب مشاهده می‌کند. همچنین خدا را خوب مشاهده می‌کند و غنای وجودی او را به خوبی می‌بیند و ربوبیّت مطلقه‌ی او را شاهد می‌شود و اینست معنای (و اشهدهم علی انفسهم).

🔷 آن‌جا که فرمود: ( الست بربکم ) آیا من پروردگار شما نیستم؟

این اقرار و اعتراف بعد از آن رؤیت نفس و مشاهدة خویش توسط انسانها از انسان‌ها گرفته شد. بعد از این‌که انسان‌ها عجز خودشان را دیدند این معنا در آن‌ها پیدا شد که: پس او ربّ ما است و او تنها کسی است که می‌تواند ما را از این نقص وجودی و فقر روحی درآورد و به کمال وجودی و غنای روحی برساند.

🔷 بعد که انسان‌ها گفتند: ( قالوا بلی ) یعنی خدایا ما اعتراف می‌کنیم که تنها رب ما و ربّ منحصر به فرد ما تو هستی و هیچ‌کس نمی‌تواند غیر تو این ننگ نقص را از ما بزداید.

*************************

اقتباس از سلسله مباحث اسرار حج

حضرت علامه ذوالفنون مروجی سبزواری

۹۷/۰۴/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی