🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

نشر آثار حضرت علامه مروجی سبزواری شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی

🌠 مرآت ذات 🌠

💠 بسم رب فاطمة 💠
****************
نشر آثار حضرت علامه ذوالفنون
آیت الحق
شیخ عبد الحمید مروجی سبزواری
شاگرد برجسته ی شیخ علی پهلوانی رحمة الله علیه
_____________________
به دست باد سپردم عنان راحله را
بدان امید که یابم نشان قافله را
وصال مجلس دریادلان میسر نیست
مگر به باره ی خون طی کنیم فاصله را
______________________
در حال حاضر این وبلاگ با هیچ کانالی در پیام رسانها در ارتباط نمی باشد.

طبقه بندی موضوعی

* حرکت جوهری *

پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۰ ق.ظ

هو الحیّ

********

🔹حرکت جوهری در همه‌ی موجودات نیست بلکه فقط در یک موجود جاری است و آن انسان است.
⬅️ زیرا ملائکه، کارشان فقط به این است که از یکدیگر جدا شوند و این بشود جبرئیل، آن بشود میکائیل و هکذا و بعد از این جدا شدن و یافتن هویت مستقل، دیگر حرکت جوهری در آن‌ها جاری نمی‌شود و هر ملکی از آن مقدار کمالی که دارد بالاتر نمی رود (و ما منا الا له مقام معلوم) صافات 164 ، یعنی هر کدام از ما دارای یک مقام و حد وجودی مشخص و ثابتی هستیم (ناگفته نماند که حرکت جوهری در ملائکه بنحو تجدد امثال هست).
⬅️ همچنین حیوانات و گیاهان و جمادات نیز کمالشان به همان است که از هم جدا و متمایز گردند. این بشود اسب، آن بشود درخت کاج، آن بشود سنگ و هکذا. اما هر کدام از این‌ها در همان حدی که هست همانست و دیگر حرکت جوهری در او جاری نمی‌شود. برای همین است که اسب، اسبتر نمیشود اما انسان، انسان تر میشود (البته حرکت جوهری در حیوانات و نباتات و جمادات هم به صورتی وجود دارد که فعلا در صدد بحثش نیستیم).

🔸اما فقط انسان است که هم کمال اول را پیدا می‌کند یعنی انسان، از سایر موجودات یعنی ملائکه و حیوانات و نباتات و جمادات جدا می‌شود، و نیز خود انسان‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند و این می‌شود زید و آن عمرو.
🔸هم کمال دوم را پیدا می‌کند، یعنی یک حرکت در جوهره و باطن و روح او ایجاد می‌شود و او را در مسیر تکامل خود پیش می‌برد تا به نهایت کمال خودش برساند.

🔷 آن‌گاه ملائکه و حیوانات و نباتات و جمادات در خدمت انسان هستند که او را در مسیر حرکت تکاملی کمک کنند. حیوانات و نباتات و جمادات، از جهت جسمانی به او کمک می‌کنند و ملائکه از جهت روحانی به او کمک می‌کنند تا انسان آرام آرام در مسیر حرکت خود به سوی کمال نهائیش گام بردارد تا به عین ثابت خودش برسد.

📎بنابراین انسان از عالم عقل اول باید تا حد مادی نزول کند و به عالم ماده وارد شود. اما چیزی که هست این سفر از عقل به ماده، یک‌بارگی نیست...

*****************************

حضرت علامه مروجی سبزواری

سلسله مباحث اسرار حج

۹۷/۰۴/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی